Így működünk
A szövetség tagvállalatai saját területük export szakértői, akik megosztják a működésük során tapasztalt problémákat, lehetőségeket és tapasztalatokat.
A szövetség tevékenysége
-
Javaslatok és programok kidolgozása a jogalkotók ill. gazdasági döntéshozók számára, ezek egyeztetése és megvalósításuk nyomonkövetése, finomhangolása.
-
Együttműködés az exportot támogató állami intézményekkel.
-
Tudásmegosztás az exportáló vállalatok között.
-
A tagvállalatok elsőkézből értesülhetnek az elért eredményekről és jóváhagyott javaslatokról.
-
Egy elit közösség, azokkal a magyar cégtulajdonosokkal, akik nem elégednek meg szimplán a hazai piacon történő működéssel, hanem nap mint nap megmérettetik magukat a globális versenypiacokon és mára jelentős külpiaci eredményeket értek el ill. tapasztalatokat halmoztak fel.
-
A szövetség egy non-profit szervezet, teljes mértékben politikamentes, csak a magyar exportőrök és ezen keresztül Magyarország sikerén munkálkodik.
A szövetség évente egyszer megszervezi a magyar exportőr konferenciát, ahol egyeztetésre kerülnek az aktuális prioritások és frissítésre kerül a szövetség programja.
A jelentkező exportőrök tevékenysége szerint több munkacsoport jön létre, mivel más-más területen működő vállalkozások más-más problémákkal szembesülnek.
Tervezett munkacsoportok
Saját disztribúcióval, know-how-val és márkával rendelkező termékek exportőrei
Ebbe a csoportba olyan cégek tartoznak, akik saját termékeik szakértői, ezekkel a termékekkel kapcsolatban jelentős kompetenciával és know-how-val rendelkeznek és képesek ezeket a termékeket a saját maguk által kialakított disztribúciós csatornákon keresztül közvetlenül vagy valamilyen kereskedelmi hálózaton keresztül közvetetten a végfelhasználókhoz eljuttatni ill. értékesíteni a világ bármely pontján. Az, hogy az adott termékeket maguk gyártják, gyártatják vagy kereskednek vele, másodlagos szempont, a lényeg az, hogy végül termékeik versenyképesek a globális piacokon. Ideális esetben már külföldi leányvállalatuk és/vagy működésük is van. Ők az igazi magyar export profik. Ha nemzetközi példát keresünk, ilyen cégek pl. az IKEA vagy Electrolux.
Saját márkával és disztribúcióval nem rendelkező termékek exportőrei
Ebbe a csoportba tartoznak tipikusan az alkatrész beszállító vállalatok (tier 1, 2, 3), akik általában valamilyen nagy (többnyire) multinacionális cég részére szállítanak alkatrészeket a megkapott specifikációk alapján. Az alkatrészek beépülnek valamilyen termékbe és a végfelhasználó számára ismeretlen a termék, nincs mögötte márka. Ezek a cégek nem önállóan disztributálnak, hanem sokszor néhány nagy globális megrendelőjüknek szállítanak. Tipikusan idetartoznak pl. a műanyag alkatrész fröccsöntő cégek, akik sokszor a fröccsöntő szerszámot is a vevőiktől kapják meg használatra és feladatuk ennek a szerszámnak a hatékony működtetése. Mára számos magyar beszállító lett jelentős exportőr ezen a területen. Sok ilyen cég a 90-es években, az akkor betelepülő multikra támaszkodva indította el először belföldi, majd utána export tevékenységét. Nemzetközi példát keresve ilyen cégek pl. a Flextronics vagy Jabil.
Szolgáltatást nyújtó exportőrök
Ebbe a csoportba a szolgáltatás exportot bonyolító vállalatok tartoznak mint pl. informatikai szolgáltatás, építőipar vagy szállítmányozás. A szolgáltatás nyújtása történhet Magyarországról vagy külföldön létrehozott leányvállalat formájában. Ilyen nemzetközi példát képvisel a SAP vagy a Strabag.
Nem magyar tulajdonosi hátterű vállalatok magyarországi képviselete
Számos globális multinacionális vállalat magyarországi tulajdonosi hátterű képviselete bizonyítja rátermettségét és ilyen esetekben a globális vállalat dönthet úgy, hogy a magyar képviselő lehetőséget kap régiós képviseletre. Ez is egyfajta résztvétel a globális piacgazdaságban.